Årets oplevelse: Sådan fungerer materialet om Sierra Leone
Læs her om nogle af de spændende ting, du og dine elever kommer til at opleve på rejsen rundt i Sierra Leone. Længere nede får du et lyn-overblik over materialets dele – og den didaktiske idé bag.
Danidas nye undervisningsmateriale tager dig og dine elever med på en spændende og lærerig rejse til det lille vestafrikanske land Sierra Leone.
Gennem bøger, film, billeder, masser af faglige og kreative opgaver, madlavning, leg og bevægelse oplever I mange sider af Sierra Leones kultur, natur og historie – og I kommer helt tæt på dagligdagen og børnenes liv.
I menupunkterne her på siden kan du læse mere om, hvordan årets materiale fungerer, og hvad det rummer: Om bøgerne, opgaverne, web-aktiviteterne, inspirationskurser til lærere, en helt ny sko-indsamling for skoler – og selvfølgelig årets projekt.
Velkommen til Sierra Leone
Sierra Leone er et af de lande, som vi ikke hører om så ofte i Danmark. De fleste har måske kun hørt om borgerkrigen, der varede fra 1991-2002, og udbruddet af ebolavirus i 2014-2016. Eftervirkninger efter de to kriser præger da også stadig Sierra Leone i dag. Landet er stadig et af verdens fattigste – selv om de bl.a. både har diamanter, guld og andre værdifulde mineraler. Men Sierra Leone er også et af de fredeligste lande i Vestafrika.
Palmekyster og guldgravere
I årets materiale kommer I til at møde børn, der bor nogle af de mest spændende steder i landet, og som har en ret forskellig dagligdag. I kommer med på besøg i de små byer langs den smukke Atlanterhavs-kyst med palmer og hvide sandstrande. I det travle fiskerleje, hvor børnene hjælper med på de små både. Og i småbyer dybt inde i landet, hvor børnene bor tæt på de tropiske regnskove og guldgravernes distrikter. Alle stederne kommer I tæt på børnenes dagligliv.
De labyrintiske slumbyer
Men ikke mindst kommer I med rundt i slumområderne i hovedstaden Freetown. Her får I et unikt indblik i, hvordan børn og voksne lever på meget lidt plads i blikskure uden rindende vand og elektricitet. Både i slumbyen Dwarzark højt oppe på byens stejle skråninger og i den labyrintiske slumby Kroo Bay helt nede i vandkanten – hvor byen hvert år trænger havet udad meter for meter, ved at beboerne dæmmer op og bygger nye skure, gyder og kanaler. Hvert år kommer der nemlig nye tilflyttere ude fra landområderne i håb om at finde en bedre fremtid.
Og eleverne får lov at opleve disse bydele helt tæt på: De kommer med indenfor i hjemmene, med til at bygge hus, med i skolen, med på indkøb i de små boder og på markedet, med til træning på den helt specielle sportsplads, med til at hente vand og lave mad over bål i gaden, med til at lave legetøj af skraldet – og meget, meget andet.
Det består materialet af:
- Elevbogen med Daniel Zimakoffs spændende fortælling 'Fatimas store mål', læs let-fabler og masser af faktastof i små bidder.
- Lærervejledning med al baggrund til læreren om årets land samt tips og vejledning til hele materialet.
- Masser af opgaver til en hel række fag – nemme at gå til og differentieret efter klassetrin.
- Website til eleverne med research, børnemøder og kreativ produktion.
- Grydeklare forløb, som du selv kan tilpasse.
- Mange film fra både DR, Danida og årets to organisationer.
- Oplevelsesside om årets projekt i børnehøjde.
- Kurser til lærere – en mulighed for ekstra inspiration.
Læs mere om det hele i menuen her på hjemmesiden.
Klassetrin og fag:
Materialet er rettet mod 1.-5. klasse – og primært til Dansk, Natur/teknologi og Billedkunst. Men der er også fagopgaver til Håndværk og design, Madkundskab, Matematik, Idræt og Musik. Samtidig arbejder eleverne fagligt med bevægelse og med IT-produktion i skræddersyede værktøjer.
Der er niveau-differentiering i de fleste aktiviteter. Derfor bruger stadig flere lærere også materialet i 0. klasse og 6. klasse.
Grundideen bag materialet:
Engagement og høj faglighed
Grundideen bag materialet er, at eleverne får globalt udsyn og samtidig arbejder med faglige kernemål. Enten i et enkelt fag eller tværfagligt i en hel række fag. Enten som fagperiode eller som en eller flere hele emneuger. Alt i materialet er opdelt i fagmoduler og enkelt-opgaver, der er gennemarbejdede og lige til at bruge.
Samtidig er det gjort sjovt og engagerende: Eleverne mærker glæden ved at fordybe sig i et farverigt og varieret tema – og ved at arbejde på mange forskellige måder. Meldingen fra mange hundrede skoler er, at eleverne går op i arbejdet med liv og sjæl, og at de hvert år glæder sig til årets nye tema.
For eleverne bliver det et kulturmøde, hvor de også møder sig selv. De får et indblik i børneliv og naturfænomener i et fremmed land – og de reflekterer over deres egen hverdag i et nyt lys. De støder også på årets tema i DR’s udsendelser, på pap-julekalenderen og i andre af U-landskalenderens aktiviteter.
Materialet er udviklet med fagkonsulenter, og det er nemt at bruge og tilpasse til klassens behov. Ved at se på materialet fra 2022 får du en idé om, hvordan det nye for 2023 vil fungere.
Didaktisk tilgang
Både elevernes faglige færdigheder og deres kreativitet sættes i spil med varierede opgavetyper. Bl.a. litteraturfaglige opgaver, naturfaglige eksperimenter, kreative aktiviteter, lege – og arbejde med hjemmesidens web-værktøjer. Her kan de lave flotte fotohistorier – eller deres egen interaktive lågekalender om årets land, som de f.eks. kan sende til forældrene.
Der er en klar rød tråd gennem materialet: Eleverne bruger hele tiden aktivt den viden, de får undervejs fra fortællinger, film, billedserier, faktastof og opgaver. Alt er samstemt, og de får altid præcis det for hånden, de skal bruge lige nu. Det gør det nemt og overskueligt at arbejde med.
Arbejdsformen motiverer eleverne til at reflektere, stille spørgsmål og formidle stoffet. De kommer til at arbejde bredt med Det 21. århundredes kompetencer – i scenariebaserede og fagligt stilladserende processer.
Også godt til specialelever på mellemtrinnet og til tosprogede
Mange lærere bruger også materialet til specialelever på mellemtrinnet. Desuden fortæller nogle lærere om, at tosprogede elever bliver motiverede af, at der er elementer i historierne og materialet, som ligner ting, de har hørt om eller oplevet i familiens oprindelsesland.
- ”Som specialskole er dette materiale en guldgrube. Vi har været utroligt glade for at bruge det, og efter to ugers arbejde havde vi fremlæggelser på en skolelørdag for forældre – alle elever viste fotobøger på Smartboard via deres iPads, og det var utroligt vigtigt for os.”
- ”Tak for et meget rigt og gennemarbejdet materiale. Jeg arbejder på en specialskole, og især de mange film og billeder understøttede rigtig godt læsearbejdet med bogen.”
- ”Jeg har gennem flere år arbejdet med materialet i vores specialklasserække. Eleverne er glade for det. De har generelle indlæringsvanskeligheder, hvor nogle hverken kan læse eller skrive. Her er materialet helt fantastisk.”
- ”Undervisningsmaterialet er fortrinligt til specialklasser - de får en masse viden om et andet land og kan identificere sig med børnene og sammenligne med deres egen hverdag.”
- ”Jeg har brugt materialet i en specialklasse. Her har filmenes høje klasse samt elevbogens flotte design med en spændende historie propfyldt med viden været af afgørende betydning for elevernes udbytte.”
- ”Godt til mellemtrins-specialelever – de får en masse ud af materialets opbygning. Også det elektroniske materiale er godt. Det har de også brugt i fritiden hjemme.”