Eleverne går på opdagelse – og kan lave fotohistorier, børneportrætter og en virtuel lågekalender
Undervisningsmaterialet omfatter også stærk IT-baseret læring. Det er skræddersyet, så der er faglige vitaminer – og så det er nemt og engagerende at arbejde med. Eleverne skal gå på opdagelse og får hele tiden alt, de skal bruge, lige for hånden.
I får et opdagelses-univers, hvor eleverne selv undersøger Sierra Leone. I får to gratis web-værktøjer med Uni-Login, hvor eleverne laver flotte, digitale produktioner og arbejder med Det 21. århundredes kompetencer. Endelig kan eleverne arbejde med interaktive portrætter af børn fra Sierra Leone.
Opdag Sierra Leone
På denne del af hjemmesiden kan eleverne frit gå på opdagelse. De får bred baggrund om landet, naturen og dagliglivet for børnene. De kan også bruge siden som research til materialets forskellige opgaver.
De oplever forskellige dele af Sierra Leone gennem billedserier, quizzer, små film, faktabøger, infografikker m.v. De kan også lære at tælle til 10 på sprogene krio og temne – og svage læsere kan læse elevbogens hovedfortælling og små fabler med læsestøtte.
Rundt om på Opdag-siden får eleverne også adgang til at se DR’s film fra Sierra Leone.
Kom tæt på hverdagen for Sierra Leones børn
En interaktiv temaside med små film, fotoalbums og vennebøger. Eleverne kommer helt tæt på tre børn, der bor ret forskellige steder i Sierra Leone. De bliver klogere på børnenes almindelige hverdag: Hvor sover de, hvad spiser de, hvilke pligter og interesser har de, hvordan er skolen, hvad leger de, og hvad drømmer de om?
Med de tilhørende (analoge) opgaver kan eleverne bl.a. sammenligne de tre børns drømme og hverdag med deres egne. Denne sektion er meget populær på skolerne, og den får i 2023 rigtig godt indhold, skabt af årets organisationer Dreamtown og FANT. I møder:
- Michelle på syv år, der bor i et af Freetowns fattigste slumområder sammen med sin mor og tvillingebror. Ligesom mange af de andre børn fra området har Michelle ikke mulighed for at gå i formel skole. Hun glæder sig derfor altid til de to dage om ugen, hvor en gruppe af frivillige ildsjæle underviser områdets børn i at læse og regne.
- Zinab på 10 år, som bor sammen med sin mor og søskende i et lille blikskur på toppen af et af Freetowns bjerge. Højdepunktet i Zainabs uge er, når den lokale fodboldklub afholder fodboldtræning for piger.
- Osman på 12 år, som bor i en lille fiskerlandsby uden for Freetown. Når han skal i skole, får han et lift på bagsædet af en motorcykel. Og når han har fri, tonser han ned til den lokale surfklub, henter sit surfboard og kaster sig ud i bølgerne.
Lær om årets projekt
Denne temaside blev introduceret sidste år, og rigtig mange skoler var begejstrede. I år får eleverne en rigtigt fin introduktion til årets hjælpeprojekt – fortalt og set gennem øjnene på to sierra leonske piger. Der hører opgaver til. Læs mere om temaet her.
To web-værktøjer til flotte elev-produktioner
U-landskalenderens to store web-værktøjer er gratis, spændende at arbejde med og udviklet sammen med førende IT-didaktikere. De er nemme at bruge (selvforklarende for mange elever), og de hjælper eleverne skridt for skridt til at lave fine, digitale produktioner med masser af faglighed: I kan lave enten fotohistorier eller en interaktiv lågekalender med viden og billeder bag lågerne, som eleverne kan sende til f.eks. forældrene.
Begge værktøjer er stilladserede. Eleverne først bliver først sendt på en fagligt struktureret opdagelse i tematiske panoramaer, der rummer en mængde små fotoserier og korte faktatekster (med oplæsning), der udfolder mange sider af årets land – bl.a. børnenes liv, naturen og livsnære fænomener fra hverdagen. Bagefter skal de selv formidle deres nye viden i en lille digital produktion. Samtidig træner de en række faglige kompetencer fra Fælles Mål og Det 21. århundredes kompetencer.
Begge værktøjer er skræddersyede, så eleverne hele tiden har alt det for hånden, de har brug for, både til research og til produktion. De logger på med Uni-login, alt deres arbejde gemmes automatisk, og de kan frit afbryde og genoptage arbejdet på en anden computer. Værktøjerne kan bruges på PC, Mac og tablets. Fotohistorie-værktøjet findes også som gratis iPad-app.
Fotohistorier:
Eleverne fortæller i tekst, lyd og fotos
Særligt til 1.-3. klasse.
Her guides eleverne til at indsamle og formidle viden i flotte fotohistorier med billeder, tekst og lyd. De kan lave fotohistorier om de emner, som interesserer dem mest. Eller om det, der passer til det faglige forløb. Du får brugsklare og strukturerede opgaveemner til fotohistorier til både Dansk og Natur/teknologi. I hvert emne tages eleven ved hånden og ledes skridt for skridt frem til færdigt produkt – så det er nemt for dem. Resultatet er flot at vise frem for klassen eller forældrene. Alle de vigtigste små faktatekster og vejledninger undervejs kan svage læsere få læst højt ved at trykke på et højttaler-ikon. Mange lærere anvender også dette værktøj i 4.-5. klasse.
Se hvordan det foregik i 2022:
Børnenes Egen U-landskalender:
Med viden bag lågerne og klar til at dele
Særligt til 3.-5. klasse
(I kan dog i de mindste klasser f.eks. lave en fælles kalender på storskærm).
Her skaber eleverne en virtuel lågekalender, der er nem og spændende at lave. Det færdige produkt er en flot, interaktiv kalender, hvor der bag hver låge gemmer sig viden om årets land. Kalenderen kan være til juletiden – eller den kan laves som en uge- eller en månedskalender.
Eleverne laver deres kalender til en målgruppe, f.eks. til en venskabsklasse eller til forældrene. Modtagerne får nem adgang til den færdige kalender med et link, så kan de se den og åbne lågerne på deres mobil eller computer.
Se hvordan det foregik i 2022:
Bag lågerne indsætter eleverne billeder og skriver små tekster, der fortæller ting om livet i årets land, de selv synes er vigtige. De skal skrive en overskrift, en billedtekst og vælge et foto til hver låge – og disponere rækkefølgen.
Web-værktøjet tager dem i hånden og hjælper dem til at overveje og færdiggøre deres kalender i en stilladserende og scenariebaseret proces. De vælger også selv, hvordan kalenderens forside skal se ud, og hvor mange låger den skal have. Der er endda et lille værktøj, så de nemt kan lave en fin reklame, så modtagerne opdager kalenderen.
Til Børnenes Egen U-landskalender hører også et miniforløb til Dansk, man kan vælge at udvide arbejdet med. Her lærer eleverne om at arbejde praktisk med kommunikation i små, scenariebaserede opgaver. De lærer om billedtekster, overskrifter og målgrupper – og hjælpes til at lave deres egen kalender endnu bedre.
Se et eksempel på en digital kalender fra 2022